Saturday 23 August 2008

Filem: Mamma Mia


Ceritanya ringkas, berselang-seli dengan lagu-lagu kumpulan Abba. Temanya seorang anak tidak sah taraf, Sophie nak mencari bapak kandung untuk jadi wali masa dia nak kawin nanti. Berdasarkan diari yang mak dia, Donna tulis masa dok ngandungkan dia, ada 3 orang calon yang berpotensi sebagai bapak dia. Masa sedang mengandung, Donna kena halau dek mak dia, jadi dia pun bawa diri ke sebuah pulau kat Greece. Dasat kan, dapat jugak duk kat tempat yang cantik tu. Lepas tu dia mewarisi rumah percutian makcik kepada salah sorang calon bapak Sophie. Kiranya, sebagai tuan punya rumah percutian kecil, dia memang buat one-man-show untuk majukan tempat tu.

Tahun-tahun 70-an jugak sudah berleluasa gejala sosial ni, cuma bezanya masa tu bila mengandung anak luar nikah, dibuang keluarga. Kalau la ni, bersepah-sepah aja hasilnya.

Sophie kirim kad pada ketiga-tiga calon bapak dia untuk majlis perkahwinan dia. Dalam dok menentukan sapa yang nampak lebih berpotensi jadi bapaknya, semuanya nampak sama ja. Maknya sendiri pun tak tau, walaupun sebenarnya salah sorang daripada calon-calon tu memang cinta sejatinya.

Menonton filem ni menjadikan hati sangat suka, riang gembira. Ada lagu dan pemandangan yang menarik. Kaki pun tergedik-gedik ikut lagu, punya la senang hati. Lokasi filem ni kat pulau di Greece. Lagu ABBA memang semuanya happy-go-lucky kan.

Pengajarannya:
1. Kalau nak buat apa-apa perniagaan pada skala kecil, kena pastikan kita tau semua selok-beloknya, kena tau hands-on. Baru boleh jimat kos operasi. Kalau rosak apa-apa, repair sendiri sambil nyanyi-nyanyi.

2. Nak buat apa-apa pun, orang terdekat kita jugak yang penting. Yang utamanya keluarga rapat. Tapi tak semestinya yang ada pertalian darah pun, kadang-kadang kawan jadi lebih penting dan lebih memahami. Dalam keadaan sekarang ni, selalunya keluarga duk jauh, jadi kawan la jadi tempat bermanja (ahaks!). Tapi kena pandai pilih kawan la.

3. Hargai apa yang kita ada. Takde masalah jangan cari masalah. Nasib baik dalam citer ni semuanya berakhir dengan suka dan gembira.

Filem ni sesuai ditonton untuk malas nak menyesakkan kepala. Aku nonton pun tanya sebarang pengharapan yang tinggi walaupun ada Meryl Streep yang memang terbukti kemantapan hasil kerjanya.

No comments: