Tuesday 11 December 2007

Ricky Gervais: The Story So Far

Tajuk: Ricky Gervais: The Story So Far
Pengarang: Michael Heatley
Penerbit: Micheal O'Mara Books Limited; Cetakan Pertama, 2006
Mukasurat: 224
Genre: Biografi

Buku ni dipinjam dari Mitchell Library dengan The Gift of Rain. Dan aku tersilap. Rupanya biografi, bukannya autobiografi. Aku suka Ricky Gervais. Aku tak pernah menonton The Office ataupun Extras yang cukup popular di Britain dan sudah mempunyai khalayak sendiri di Amerika Syarikat yang didominasi oleh karya-karya Hollywood. Aku cuma pernah tertonton Ricky membuat stand up comedy masa konsert memperingati Diana tahun lepas. Ricky antara yang tidak mencari publisiti murahan atau 'glemer haram'. Ya, aku tak suka Russell Brand. Mungkin terganggu dengan imejnya sebenarnya. Tapi yang pasti aku tak suka comedian yang terjerit-jerit, bagai lawak slapstik Senario lagaknya.

Dan buku ini adalah koleksi temuramah Ricky di media cetak dan elektronik. Ada sedikit cerita tentang latar belakang keluarga, juga dipetik dari majalah. Ricky digambarkan sebagai yang merendah diri, bekerja keras dan tidak terpengaruh dengan kehidupan selebriti yang ada. Mula popular pada usia yang dikira lewat, 40 tahun melalui The Office yang merupakan hasil perahan idea Ricky dan sahabatnya Stephen Merchant. Dan, aku pun tak pasti apa lagi yang nak diceritakan kerana bagi aku tiada apa yang menarik. Hakikatnya, buku ni memang tidak memenuhi selera aku.

No comments: