Wednesday 6 May 2009

The Reluctant Fundamentalist


Tajuk: The Reluctant Fundamentalist
Pengarang: Mohsin Hamid
Penerbit: Penguin Books; 2008
Mukasurat: 209
Genre: Fiksyen

Sebenarnya expectation aku terhadap buku ni agak tinggi, dengan tajuk yang begitu dan cover design yang dramatik. Yang menarik aku untuk meneruskan pembacaan adalah semangat watak utamanya berasal daripada keluarga bangsawan di Pakistan berjuang di tempat asing, menjadi yang terbaik daripada yang yang terbaik di Princeton University dan kemudiannya bekerja di New York. Masa awal lagi watak utamanya Changez dah digambarkan sebagai bukan seorang muslim fundamentalis. Jadi aku expect somewhere along the line dia akan berubah menjadi fundamentalis dan kemudiannya perubahan tu tak dapat diterima oleh orang sekelilingnya. Reaksi negatif masyarakat kemudiannya mendorong Changez jadi lebih kuat semangat untuk mengekalkan prinsipnya. Tu akunyer expectation la, tapi sampai ke hujung cerita Changez bukanlah seorang fundamentalis. Lebih kepada perjuangan seorang Pakistan di Amerika dan perubahan fasa hidup daripada individualistik kepada menjadi pejuang kemanusiaan.

Penyampaian berbentuk one-sided, ala-ala monolog. Changez berdialog dengan warga Amerika yang dijumpai di jalanan di Pakistan. Dia bercerita tentang kehidupan, tentang American Dreamnya, tentang hidup di Amerika. Jadi mula-mula baca rasa macam seronok. Lama-lama jadi macam mendatar, cuma yang menarik adalah perjuangan Changez untuk menjadi pelajar dan pekerja terbaik walaupun dia bukannya rakyat Amerika. Dia antara yang terpengaruh dengan American Dream, Amerika yang sempurna. Perspektif Changez terhadap Amerika berubah selepas peristiwa 9/11 di New York selepas menerima pandangan serong masyarakat setempat. Jadi perjuangan yang dikatakan reluctant fundamentalist tu sebenarnya bermula lepas 9/11, apabila dia mengekalkan berjambang sebagai identiti seorang Pakistani. Jambang bagi aku identiti bangsanya, bukan menunjukkan dia fundamentalis Islam. Jadi banyak yang bercelaru dalam cerita ni. Tajuk tak menggambarkan cerita, tapi ye lah tajuk tu mungkin kehendak penerbit kan.

2 comments:

hk said...

The word "reluctant" sells

Unknown said...

salam perkenalan, ada yg saya nak tanya ni.. Tempoh hari saudara ada letakkan adress blog saya di ruang komen blog aidid, boleh saya tahu apa niat saudara ya.. Terima kasih..