Friday 19 September 2008

Filem: Hellboy II - The Golden Army


Citer ni sekuel kepada Hellboy:Here to Protect. Pengarah yang sama dengan filem yang sebelum ni, jugak sama dengan citer Pan's Labyrinth. Watak-watak dalam ni kebanyakannya adalah hasil imaginasi mereka dibelakang tabir, makhluk asing, makhluk bawah tanah. Watak-watak pada aku hanya sekadar medium untuk menyampaikan cerita, yang penting cerita yang nak disampaikan.

Mesej yang nak disampaikan secara tak langsung kena kat kita la jugak. Sikap orang yang tak tau menghormati hak orang lain, bila dah melanggar hak mesti orang marah, lama-lama menimbulkan dendam. Ada yang bila buat sesuatu mengharapkan orang suka apa yang dia buat, tak cukup sekadar apa yang dia ada. Bila yang ada tu hilang baru terasa recognition orang lain tak penting pun dalam hidup ni. Yang penting kita sentiasa ada orang yang terdekat yang sayang pada kita.

Walaupun Prince Nuada nampak seperti antagonis, dia sebenarnya berjuang mempertahankan hak rakyat yang diceroboh, walaupun terpaksa bersendirian. Dia sangat memahami sifat manusia, maklumla dah hidup berjuta tahun gamaknya, sebab tu sempat dia bagi nasihat kat Hellboy kalau ketamakan manusia dibiarkan tanpa kawalan, semua makhluk lain akan hilang seperti makhluk hutan tu sebab manusia selalu memikirkan kepentingan sendiri dan selalu sangat memusnahkan orang lain.

Lakonan aku rasa tahap yang sangat memuaskan, visual pun sama. Banyak la spesel efek yang dipakai, tapi tak la menjemukan. Cerita dia tak la slow sangat macam LOTR, dan takla sampai 3 jam. Aku rekemen cerita ni kepada sapa-sapa yang dapat memahami falsafah cerita dan tak terlalu memandang kepada watak-watak dalam cerita yang sangat imaginatif tu. After all, manusia pun sebenarnya rupa je nampak elok tapi perangai ada yang baran macam Hellboy tu, bila buat jahat dah jadi macam setan jugak kan, cuma masih berbentuk manusia je.

No comments: